Pentru liceenii care-au dat BAC-ul si cred ca li s-a intamplat ceva extraordinar

Va spun de la inceput, sa stiti de ce ma detestati:  mi se pare absolut normal sa iei BAC-ul. Nu e o realizare, nu e un record: e doar dovada ca ai trecut prin liceu si te-ai ales cu ceva cultura generala. Minima. Dincolo de doua strofe dintr-o manea. E, in schimb, rusinos sa-l pici!

Nu esti un erou al luptei cu sistemul daca ai copiat. Esti doar un om care triseaza sperand ca si viata va juca la cacealma. Te asigur ca nu: viata nu-ti va da niciodata inapoi cartile pe care trebuia sa le citesti in liceu. Vei trai bine, poate, cu ceva noroc becalian, dar vei trai sarac spiritual si vei saraci si atmosfera din jurul tau. Ca un scaiete in jurul caruia nu mai creste iarba.

In schimb, merita sa te mandresti c-ai intrat la facultate. Si anume la una de stat, si mai precis la una de stat fara taxa. In rest, ceea ce numim acum invatamant superior privat sau de stat cu bani e doar un business care transforma loazele in absolventi si Romania intr-o tara in care nu mai poti avea nici o incredere in nici un CV. Ca angajator vorbesc.

Dincolo de toate, dragi tineri, nu ajungeti nicaieri daca va inchipuiti ca scoala e inutila si va uitati la de-alte Mutu sau Columbeanu in cautarea unor modele. Nu va foloseste la nimic sa strigati la noi „Da, dar astia n-au invatat nimic si uite ce bine o duc!” Pentru ca nu veti ajunge ca ei doar strigand. Si pentru ca nu lipsa de cultura si instructie e MOTIVUL pentru care au ajuns acolo! Ci norocul, care nu s-a dovedit stiintific ca te ocoleste dac-ai deschis o carte!

Si, de fapt, de ce i-ati lua de exemplu? Oamenii astia care par ca au totul sunt de fapt niste cutii goale, niste sertare in care natura a asezat fisicuri cu bani. Vreti sa va bucurati de Ferarri sau de Calinescu? De Ibiza sau de Balcic-ul Cellei Serghi? De Ferragamo de pe voi sau de Nichita Stanescu din minte? Vreti sa stati toata viata la plaja fara sa stiti ce-au scris, ce-au trait, ce-au simtit altii? Sau preferati sa va limitati la ce puteti trai si simti voi insiva?

Oricum, mi se pare trista revolta asta impotriva sistemului, cand sistemul nu face altceva decat sa va dea o alegere: faceti un lucru bun pentru voi invatand bine. Sau faceti un lucru usor pentru voi, strigand pe facebook ca asa nu se mai poate, ce tara de rahat avem.

Bun. Usor. Bun. Usor. Tineti minte cuvintele astea, va veti mai intalni cu ele in viata.

Si de fiecare data vor fi la o intersectie. A doua drumuri diferite. Si fara nici un fel de GPS. Sau Google maps. Deci, inainte sa fugiti in club fericiti c-a mai trecut un hop, opriti-va o secunda sa meditati:

Bun?

Sau usor?


There is no ads to display, Please add some

308 comentarii

  1. Cu tot respectul, nu va este rusine sa scrieti asa ceva? Om batran cu minte la cap aruncati vina asupra generatiei tinere dupa ce dumneavoastra ati cladito? Ati stat atatia ani in televiziune si nu ati facut nimic bun ca sa ne schimbati, ne-ati alimentat in continuare cu prostii. Am dat si eu BAC-ul anul acesta, si da, il consider ceva extraordinar pentru ca 4 ani mi-am pus fundul la treaba si nota este o rasplata pentru mine. Am muncit pentru aceasta nota si nu imi spuneti mie ce este extraordinar si ce nu. In loc sa ne incurajati pentru ca am muncit pentru aceasta nota, aruncati cu noroi in noi. E ca si cum i-ai spune unui copil de clasa I-a ca nu e mare branza ca a luat F.B. Ganditiva cum se simte acel copil care lui i se pare ceva foarte mare pentru ca a invatat pentru acea nota.

    • Doar două precizări:
      se scrie „clădit-o” în loc de „clădito” şi „gândiţi-vă” în loc de „ganditiva”.
      Dar asta pentru că ţi-ai pus „fundul” la treabă: şcoala se face cu capul, în primul rând, din câte mai ştiu eu!

      • Inainte sa lasati un comentariu stupid uitativa in DOOM (dictionar ortografic ortoepic si morfologic) si o sa observati ca ambele variante sunt corecte.

        Cu respect!

      • Excelenta replica.Se vede domnisoara ca numai cu ”fundul” ti-ai luat bacalaureatul,pentru ca in cateva fraze ai facut greseli.Faci de rusine dascalii, care ti-au dat nota de trecere;cel putin la limba romana.Astea sunt greseli elementare,eu nici macar n-as fi citit lucrarea pana la capat.

      • Pute Romania de din astia ca nelu sau ca jurnalistu’ asta deontolog. Ba mizeriilor, ce vina au ma copiii astia ca sunt indrumati de niste catastrofe dupa o programa invechita? Eu unul si acum ma chinui sa scriu corect cuvintele cu 2 i pentru ca in generala am avut o profesoara de romana care era mai interesata de machiaj decat de explicarea articolului, cu toate astea, mai cu un i mai cu doi, am invatat mai departe si sunt doctorant dar si acum gasesc greseli in articolele mele, A cui e vina? A sistemului de invatamant. Nici un parinte nu a trimis de acasa un retardat mintal la scoala. Daca te duci sa vb cu aia de clasa a I-a nici unu nu stie ce e aia manea, ce e aia o injuratura, toti sunt gata sa invete. In cel mai rau caz putem da vina pe parinti a caror educatie de parinte li se face prin emisiuni TV ca ale mizeriei astia care aduce tot felu de dubiosi care se lauda pe la TV cat de smecheri sunt ei ca au reusit sa fure pe ici, pe colo. Si cat de bine traiesc ei cu amanta cand ar trebuii sa stea acasa cu copiii. Si acum trebuie sa-i explic lu’ maicamea de ce fac eu doctoratu’ cu o bursa de 600 de lei si nu imi gasesc ceva de munca serios, sa imi permit si eu o masina sa nu mai merg cu bicicleta, sa nu mai merg la mare cu cortu’, sa nu mai fumez tutun la punga si multe altele. Si nu e vina ei, ca daca stau sa ma uit si eu in gura mizeriilor astea ajung sa-mi pun aceleasi intrebari.

      • Plus ca „acel copil care lui i se pare ceva” are toate motivele sa fie mandru…
        Ca ti ai pus „fundul” la treaba si nu capul, este problema ta, insa nu, nu este o realizare. Este ceva ce trebuia sa faci, si exact cum s a zis, ar fi fost rusinos sa nu reusesti…

      • @ Main. Pentru domnisoara / domnul care sustine cu tarie ca in DOOM gasim cuvinte precum „cladito” si „ganditiva” a fi forme corecte. Tin sa te contrazic, spunandu-ti, fara stima si respect, pentru ca nu meriti, ca nu ai deschis in viata ta Dictionarul Ortografic, Ortoepic si Morfologic al Limbii Romane. Daca te-ai fi obosit sa deschizi dictionarul respectiv in loc sa il critici pe domnul „neluvlasin”, ai fi sesizat ca la un test de inteligenta scazuta ( unde s-ar fi pus intrebari de genul : frumoas-o/frumoaso, ganditiva/ ganditi-va) , dumneata, tanar revoltat agramat, ai fi picat cu brio, blamand sistemul si limba romana. ( lb romana nu cunoaste DOOM 2’ul la fel de bine ca si dumneavoastra, tinere revoltat agramat ). Apropo, „uitativa” se scrie „uitati-va”, fara a mai consulta niciun DOOM 1000, care, cel mai probabil, daca tinerii vor continua sa feisbuceasca si sa veleasca limba romana, se va sinucide si va adapta cuvintele mai sus mentionate de dumneavoastra.

      • Am impresia ca sunteti prea prosti ca sa ganditi! Dragilor va tot sufocati creierile pe gramatica literaturii romane. Constat ca 0.2% de aici care lasa comentarii cu totul si cu totul de „RAHAT” habar nu au sa tina un discurs… „deh…stam in fata unui simplu ecran si incepem sa ne luam la intrecere cautand pe google forma corecta a unui cuvant. Main chiar m-am uitat anume sa vad daca totusi ai dreptate sau nu.
        Are! si totusi cui ii pasa de acest lucru acum?

        Pentru toti profesionistii in ale gramaticii…invatati matematica mai degraba, sau pur si simplu cititi o carte…poate asta va va ajuta mai mult…INTELIGENTILOR!

      • @Nologic : Domnule tu ce ai fi ales dintre frumoaso/frumoas-o?
        Faptul ca gresiti o cratima nu omoara lumea.
        “Frumoaso” este un substantiv în cazul vocativ, prin urmare se scrie legat. Dacă se întâmplă să aveți dubii, gândiți-vă cum l-ați scrie pe “frumosule”. Este același lucru, doar genul diferă.
        Domnul Neluvlasim nu a gresit in faptul ca a corectat acolo . Intr-adevar se scria asa cum a precizat . Iar faptul ca domnul/doamna care l-a contrazis in faptul ca ambele forme sunt corecte nu il face deloc analfabet. Sunt multe forme literare in DOOM care au mult mai multe forme corecte…Decat sa insultati un om mai degraba explicati ce anume e gresit . Cu asta mai dam inainte …

        Pentru domnul care a scris acest articol ; am inteles ca sunteti reporter, nu stiu pentru ca nu ma uit la televizor… sunt intr-un total dezacord cu ceea ce spuneti dumneavoastra acolo. Ce este drept parerea mea nici nu conteaza.
        Va salut!

    • Tu intiligento.. nu mai fi frustata. BAC-ul e doar un examen care atesta ca ai fost si tu in stare sa termini un liceu. Atata tot.. si bineinteles te ajuta sa intri la o facultate. Nu e nicidecum o mare realizare. Cand o sa treci peste cei 3-4 ani de facultate si o sa ai licenta intr-un domeniu adevarat atunci sa vorbesti si sa mai spui ceva. Esti la varsta la care doar atata stii si doar asta vezi, te inteleg pentru ca si eu am trecut prin asta, Dar am ajuns la facultate si am ajuns la concluzia ca BAC-ul, de altfel si liceu, nu au insemnat prea mult. Pana la urma o facultate terminata te defineste ca om si te arunca in societate, in viata.. nu diploma de BAC. Asa ca nu mai isteriza ca toate se intampla cu un motiv. Peste cativa ani o sa-ti schimbi parerea, poate chiar dupa ce intri la facultate.

      • Am avut analfabeti in grupa mea de la facultate care au terminat.Te sfatuiesc sa te mai uiti o data la toate facultatile din tara si dupa aceea sa mai gandesti la ce ai spus.

      • Nu cred ca doar diploma de facultate te defineste ca om … e un punct in plus …totul este sa nu treci pe unde treci … fara sa te uzi. Nu putem fi toti cu o diploma universitara in buzunar … sau putem fi dar atunci o vom folosi ca … ciorna, eventual. Cinste celor ce si-au luat BAC-ul … e munca lor si le dorim succes mai departe. Si bine am face sa nu aruncam cu pietre in ceilalti … sunt rodul educatiei NOASTRE a tuturor.

      • Te arunca in viata si in societate?
        Mi-e scarba de tara asta in care oameni ca Mandruta sunt destepti in spatele unei tastaturi si dau cu biciu in copii dependenti de un sistem de invatamant prost. Mi-e scarba de tara asta in care esti etichetat prost si evaluat pe masura si mi-e scarba de tara asta in care ma pot sterge la cur cu 4 ani de facultate de stat fara taxa.
        Nu m-a invatat nimeni in facultate ca o sa ma lovesc de un interviu in care o sa mi se arate cu degetul ca nu am ce cauta acolo pentru ca nu am 30 de ani de experienta si nu mi-a spus nimeni ca o sa depind de oameni fara scoala pentru a-mi indeplinii munca de zi cu zi.
        Aveti impresia ca doar copii devin mai prosti dar la profesori nu va uitati? Sa rasfoim putin in arhiva si sa gasim notele de la examenul de titularizare?
        Sa ne uitam prin universitati la media de varsta a profesorilor? Va asigur ca este 65.
        Mandruta habar n-are ce vorbeste pentru ca el a trecut prin examenele astea acum 30 de ani. Vorbeste si el odata la 10 ani doar ca sa nu-l uite lumea.

        Facultatea este 70% inutila in viata.
        Adevarul este ca zilnic folosesc integrale si logaritmi, zilnic torn metale in cochilii semipermanente si zilnic recit poezii scrise de Eminescu.

        Ma duc sa vomit ca mi s-a facut greata de la cuvintele astea „mari”.

    • ” ATI CLADIT-O ” ; ” COPIL CARUIA I SE PARE ” ; ; ” GANDITI-VA ” …DRAGA ANABEL , MA BUCUR PENTRU NOTA CU CARE AI FOST RASPLATITA …DACA ESTE PESTE 5 , ESTE NEDREAPTA !!!

    • Bai semi -analfabetule ! Pana si TU ai luat BAC-ul ?
      Asa se scrie si se acorda cuvintele ” Ganditiva cum se simte acel copil care lui i se ” ?????

      • Numai cretini. Scuzati-mi epresia : a dat cu curul in stanga si in dreapta… sa ia bacul. Vorba lui Vicentiu, daca nota e peste 5, atunci e NEDREAPTA. Bac-ul e o realizare in masura in care sti ca ai invatat si astepti un rezultat pe masura. Ma uitam ieri la tv si vazusem un tembel care tipa prin curtea liceului… ce sa mai zic circ in toata regula ca a luat bac-ul si tot felul de manifestari aiurea…cu bautura.

      • Imi cer scuze pt greselile gramaticale comise. In loc de „epresia” corect este „expresia” si „bacul” corect este „bac-ul”.

    • Se vede ca sunteti generatie de analfabeti si ca, daca ati luat BAC-ul, fie ati copiat, fie l-ati cumparat cu bani, ca pe un produs din raft de la supermarket. Cat oi fi luat la romana? Cum sa scrii „cladito” si „ganditiva” impreunat(in loc de cladit-o si ganditi-va)? Am dat si eu BAC-ul acum 3 ani, dar pe vremea noastra, in generala cand am facut gramatica limbii romane, se mai invata carte si ne duceam la scoala cu rusine fata de profesori si nu-i luam peste picior.

      • Să nu exagerăm!Acum 3 ani situația era aceeași.Cunosc mulți analfabeți care au luat note foarte mari la Bacalaureat,iar comportamentul față de profesori a fost același.Să nu punem eticheta ”generație de analfabeți” prin comparație cu generația de acum 3 ani,pentru că nu sunt diferențe nici în ceea ce privește nivelul de cunoștințe acumulate ,nici în ceea ce privește educația.Așa cum ”fiecare pădure are și uscături”,fiecare generație are și ”componente” de care nu este tocmai mândră.

    • Eu cand am dat bac-ul acum un an mi s-a parut usor. Nu m-am omorat cu invatatul in niciunul dintre anii de liceu si tot am luat peste 9 cu usurinta. Daca faceam si contestatie as fi putut sa iau si peste 9,50, dar nu-i asta ideea… Ideea e ca are dreptate domnul in acest comunicat catre tineret. Bac-ul e usor si devine din ce in ce mai usor si nu necesita munca decat pentru cei pe care nu prea ii duce capul si tocesc cu o seara inainte pentru retine si ei cate ceva, insa, doar pentru cel mult o saptamana. O sa iti dai seama dupa prima sesiune (asta daca te duci la o facultate calumea din tara sau din afara) ca bac-ul a fost un nimic si ca ai prefera sa il mai dai de 10 ori, decat sa inveti pentru facultate. Nu spun prin asta ca promovez ceea ce a facut respectivul in televiziune, ci doar ca sunt total de acord cu ce spune dansul in acest articol.

    • Te rog salveaza ce ai scris aici undeva si uitate peste vreo 4-5 ani. Cu tot respectul… o sa iti fie rusine tie atunci!

      • Se scrie „uită-te”, cu cratimă, ca „mă-ta” (care te-a neglijat și nu ți-a explicat că e de bun simț să scrii corect).

    • Are dreptate. BAC-ul nu e un examen iesit din comun si orice retardat il poate lua daca a acordat minima atentie la orele de la clasa. Intr-adevar, ca sa iei o nota frumoasa, trebuie sa lucrezi ceva mai mult.
      Normal ca este un motiv de bucurie daca ai luat nota mare in BAC, dar gandeste-te ca nu se compara cu sesiunile de la facultate.
      Si stai linistit ca nu arunca nimeni cu noroi in voi, doar ca trebuie sa intelegeti ca de acum incepe greul.

    • Invata sa vorbesti corect si apoi vei avea dreptul la o parere!!! Tu, cea care ti-ai pus „fundul la treaba”( intr-un fel sau altul)

    • Anabel vorbeşte cu furia celui pentru care Bacalaureatul este singura şi cea mai importantă victorie ‘profesională’. Îşi trădează şi gradul de alfabetizare, şi frustrările personale, printr-un simplu comentariu…

    • Domnul doctorant, nu e vina nimanui ca dumneavoastra inca mai faceti greseli de ortografie…e pur si simplu vina dumneavoastra. Nici eu nu am avut profesori buni in generala nici la Limba romana, nici la Limba engleza, nici la Matematica…dar asta nu inseamna ca nu mi-am dat silinta si nu m-am descurcat si singura daca alti nu m-au ajutat prea mult.
      Anul acesta am dat si eu Bacalaureatul…si da, e o banalitate. Sa faci 4 ani de liceu si sa nu fii capabil sa iei bacul cu o nota minima…asta chiar e o rusine.

    • Dincolo de greselile de gramatica si vocabular, intens si pe buna dreptate criticate in comment-uri, si eu cred ca BAC-ul e ceva absolut normal de luat si absolut rusinos de picat. Nu am inteles niciodata ce e cu proportia asta imensa de copii de clasa a 12-a care pica, suntem retardati ori ce se intampla? Normal ar fi sa impusti un 5-6 in conditiile in care nu inveti, pentru ca notiunile cerute in examenele aferente BAC-ului sunt mult prea generale.
      Si ca spui, Mandruta, ca e mare lucru sa fii la o facultate de stat, la buget, sincer, din nou mi se pare ceva nu atat de greu, si vorbesc aici despre o universitate de prestigiu, nu obscuritati.
      Cat despre cei ce foarte usor dau vina pe generatia de dinaintea noastra (eu am 22 de ani, deci nu sunt departe de ADULTII de 18-19), tine de datoria si de respectul fata de noi insine sa ne autoeducam, sa ne uitam in jur si sa judecam cum vrem si cum nu vrem sa fim. Modele sunt, doamne-ajuta, numai sa avem chef de ele.
      OK, am o problema: ma gandeam sa nu vin si eu cu critici de limba, dar nu pot sa nu ma gandesc: cat de gretos de slab pregatit sa fie grupul ala de profi care sa te ajute sa ajungi „doctorant”? :)) Inainte ai fost masterant? Si ca sa fii in ton, studend?
      E un film, „Idiocracy”. Cu amaraciune observ, ne apropiem tot mai mult de ce spune filmul ala.

    • Cand vei trece printr-o sesiune de examene de abia atunci vei intelege de ce faimoasul BAC nu mai e asa de greu precum considerati toti cei care tocmai l-ati sustinut. Comparand BAC-ul cu o sesiune pot spune ca este o nimica toata. Vei intelege si tu ce spun la momentul potrivit.

    • Fantastic! Tu chiar ai luat BAC-ul? Nu pot sa cred ca un om care nu are habar sa scrie romaneste are tupeul sa se laude ca a terminat un liceu. Si, da, doar fundul l-ai pus la treaba, capul nu. Ai auzit veodata in viata ta de sintaxa si morfologia frazei?

      • Cu mine vorbesti? Ca daca da, as vrea sa-mi explici care sunt problemele de sintaxa si morfologie in text. Care, apropos, e unul literar, deci nu o dare de seama.

  2. Esti un mare frustrat,Mindruta.Din fiecare articol al tau sa vede ca incerci sa te dai superior fata de toata lumea,asa cum ai facut aici cu mutu,becali sau columbeanu,dar sa-ti spun un lucru:Nimeni nu va aprecia „bogatia” ta spirituala,in detrimentul bogatiei materiale.

    • Sunt total deacord cu ce ati spus. Hai sa fim realisti, 50% din cei care au promovat anul acesta bacalaureatul,a fost pentru ca au dat spaga sau pt ca au copiat. E o rusine pentru elevii din ziua de azi,care la un subiect cum a fost anul acesta,nu au reusit sa treaca cu brio.

      • Tin sa te contrazic intr-o singura privinta: Bacul.nu era mai usor acum 15-20 de ani, ba dimptriva. Mi se pare ca de la an la altul nivelul de dificultate a scazut si spun asta din punct de vedere al unei persoane care a dat bacalaureatul anul acesta. Indiferent cat de usoare vor fi subiectele cei care nu invata vor pica.

    • Aceasta este o părere personală, dragul meu… Bogăţia spirituală, care îţi lipseşte, te face sărac, spiritual şi intelectual… Azi poate nu contează pentru tine… eşti tânăr fără minte, rebel în faţa unui „sistem”, dar poate rebeliunea ta vine din neputinţă… Neputinţa rezultată din comoditate, din alegerea „uşor”… Când vei ajunge la o vârstă a maturităţii, vei vedea, vei simţi că bogăţia materială nu te va putea salva de la pierirea spirituală…

      • Domnu’ Dima, cu tot respectul! Bogatia spirituala nu-mi hraneste copilul! Romania are un sistem handicapat de scolarizare, degeaba am colectie de diplome acasa daca am iesit bata din scoala! Dupa ani de zile de la absolvirea facultatii LA STAT am reusit sa ma angajez si sa pun o paine pe masa copiilor. N-aveam experienta da’ stiam teorie cu carul! Pentru ce i-am lasat sa-mi spele creierul daca am ajuns sa castig cat vanzatoarea de la coltul strazii? aveam 600 de lei salariu in 2006 iar o vanzatoare de supermarket avea 800! Pentru ce sa ne culturalizam daca crapam de foame in casa? Nu se merita sa-ti bati capul cu studiatul in Romania. NImeni nu da doi bani pe truda ta, suntem condusi de agramati care si-au luat calificarile pe bani si suntem platiti ca salahorii. Sincer, un medic castiga in 2013 vreo 800 de lei, dupa 6 ani de facultate si 3 de rezidentiat. Pe bune, cand cere copilul de mancare ce fac? Ii dau sa rumege o pagina din Kant? Sunt multumita spiritual dar tot imi e foame! Sincer, sistemul e praf! Am fost un copil sarac care si-a dorit sa invete si pentru a scapa de saracie! Din pacate, n-am reusit 🙂 Da’ sunt doamna doctor 🙂 Mandra nevoie-mare si cu stomacul ghiortaind 🙂 Asta e Romania 🙂

      • Nu am spus că sistemul este sănătos și că toate sunt roz… Am spus doar că poți vedea altfel lucrurile dacă ești hrănit spiritual. Ne-am învățat să arătăm cu degetul, noi românii și când ne împiedicăm prima dată fugim din țară, fugim de orice responsabilitate și ne debarasăm de tot ce înseamnă românism, ba mai mult dacă cineva se întâlnește cu noi pe străzile unui oraș european, negăm asemeni lui Petru că suntem frați cu ăia (nn. românii)… Hai să fim seroși, doctoratul în România datorită acestui sistem „handicapat” pentru care nu facem nimic nu mai reprezintă o valoare și în același tip pot da multe exemple de intelectuali care și-au croit drumul fără să apeleze la mârșviile acelor agramați care au ajuns în frunte tot datorită acelora care nu sunt în stare să își treacă examenul maturității…

    • Vai de Kuru vostru de dobitoci agramati ! Generatia IPHONE , BETON , FITZE ,SEMINTE , Facultatea ROMANO-AMERICANA .

      V-au zis si voua candva cateva pipitze iritate ca santeti „frustrati” , cand ati incercat sa le mameliti compulsiv pe la colturi , si vi s-a lipit de creier cuvantul asta.
      Nici macar nu cunoasteti semnificatia cuvantului FRUSTRAT .

      • Tu probabil esti din generatiile care copiau pe rupte sau dadeau un bac ce nu putea diferentia oamenii de maimute si cel mai probabil l ai luat cu 6…Esti genul de om care posteaza pe facebook articolele lui Mindruta si il aproba in tot ce spune.Incerci doar sa pari inteligent,dar nu prea reusesti.

      • In plus,daca aveai pic de rationament si gandire proprie,nu intrai pe blog pentru a-i ataca pe toti cei care indraznesc sa-ti contrazica idolul.

      • Mandruta nu este idolul meu , doar santem cam de aceiasi varsta . Nici macar nu stiu daca am vreunul .
        Stiu doar de cine nu imi place , si pot sa afirm ca de tine , nu imi place , pentru ca nu argumentezi ce spui ,si mie imi pari ca esti o nulitate negativista incapabila sa discute constructiv si sa citeasca un blog de la cap la coada , si sa mai si intelega ceva din el. Daca ai fi facut-o ti-ai fi dat seama ca nu atac pe nimeni si ca doar discutam principial materialismul-dialectic-teologic al noii generatii de M.C.-KKT din care faci parte. Daca asi fi stiut ce avea sa iasa din Revolutia de la 1989, cand eram soldat ,mai bine m-asi fi dus singur cu arma in mana sa-l apar pe Ceausescu si asi fi tras o racheta spre fostul CC , sa crape Iliescu si ai lui .
        Probabil tu ai fi lucrat cuminte intr-o fabrica acum, si n-ai mai fi avut chef de butonat IPHONE-ul tau sofisticat la ora asta. …

      • Sincer,nu ma intereseaza ce ai fost sau ce ai facut inainte sau dupa revolutie.Singurul lucru care ma deranjeaza este acela ca de cate ori cineva isi exprima opinia despre acest articol este atacat sau jignit de persoane care nici macar nu au aruncat un ochi peste el,dar stiu o treaba:”mandruta stie ce vorbeste,ala care a comentat e un tampit”.Daca exista oameni care acum regreta ca au incercat sa faca un bine generatiilor viitoare e un mare pacat.Cred ca trebuia intradevar sa iei arma in mana,dar appi sa o indrepti spre propria tampla.

      • Sunt tare curios ce note au luat copiii vostri la bac,ce fel de examene ati dat voi la viata voastra de aveti tupeul sa va legati de aceasta generatie.Cu asta am incheiat,nu mai vreau sa imi bat capul cu oameni ca tine si ca mindruta,oameni care nu au absolut nici o legatura cu anumite lucruro,dar isi dau cu parerea.Sunteti penibili.

  3. „Nu e o realizare sa iei BAC-ul”,in schimb trebuie „sa te mandresti ca ai intrat la o facultate la buget”.
    Interesanta logica,domnule!
    Nu e extraordinar,recunosc,dar e o realizare.

  4. Rusine, BAC-ul este o realizare pentru multi dintre cei care reusesc sa-l ia chiar si cu nota de trecere.. Nu mai faceti comparatie intre dvs si noi promotia de acest an, promotia anterioara sau cele viitoare. In primul rand, ati dat BAC-ul la propria scoala, mai putin stres; in al doilea rand, nu ati avut camere si nu v-ati simtit intimidat; in ultimul rand, nu cred ca politia si ministerul a fost pe capul dvs, stres major.
    Sa nu uit sa mentionez si faptul ca materia pe care o avem noi in momentul de fata, in comparatie cu ce ati avut dvs nu este „scufita rosie”. Asa ca le recomand celor care se bat cu pumnu-n piept ca au luat BAC-ul acu 15-20 de ani sa faca putin research si sa vada materia care o avem noi, materie de 5 ani, si sa compare cu 5 strofe de „Luceafar” ce au invatat ei. Un exemplu ar fi materia pe care au avut-o promotiile de acest an la proba de la Istorie, a fost acu 19 lucrare de master la facultate.
    Mi-e rusine ca traiesc in Romania, e o tara fara viitor, garantat. Nu este nimic organizat cum trebuie, nici macar invatamantul. Romania are la putere oameni inculti, fara studii, iar la conducere au fost mereu banii. Stai la facultate 4-5 ani, si dupa aia nu primesti un loc de munca fiindca altii dau 10.000 de euro si cumpara locul de munca pe care tu il meitai prin ruda si efort. Pana si sa-ti ramana paine proaspata la brutarie trebuie sa dai bani. Asadar, e inutil sa va bateti aici cu pumnul in piept vorbind de Columbeanu si Becali.. ei nu au avut noroc, au avut finantare, iar copii buni, oameni destepti cu capacitate de a realiza ceva si cu ambitie, sunt dati la o parte de insusi GUVERNUL, ca ei sa poata continua cu MIZERIILE pe care le-au facut pana acuma si le vor face si in continuare.

    • camerele te incomodeaza? stres major pentru ca e politia pe capul tau? serios?! daca ai invatat, stresul nu e atat de mare incat sa uiti tot ce stii. Poate te incomodeaza politia de pe capul tau pentru ca nu poti copia in voie 🙂

      esti frustrat(a) ca nu gasesti un loc de munca dupa ce termini facultatea? serios? du-te si invata, iesi in evidenta la facultate, fa munca voluntara, intra in organizatiile studentesti, fa ceva extra pe langa scoala si ai sa gasesti un loc de munca. daca nu aici, atunci in strainatate.

      Nu te mai plange de sistem, daca vrei sa inveti, poti sa inveti. Ca sistemul nu te obliga, asta e partea a doua, dar nu el e de vina ca tu n-ai avut chef sa inveti. Poti sa inveti de oriunde orice (inclusiv de pe net), dar asta doar daca vrei :).

      • Vezi, asta-i romanul. Bati din gura inainte sa stii ceva despre mine, am luat bacul, am invatat pentru BAC, dar sa nu uitam ca sunt unele persoane care nu sunt stabile psihic. Colega mea venea sa-si dea BAC-ul cu Aspacardin dupa ea din cauza stresului la care a fost supusa si perchezitii. Adica cu ce drept vine politia sa te perchezitioneze fara mandat, sa te deranjeze si sa ia din timpul tau de examen? Nu sunt frustrata, sunteti voi prea comozi sa va deschideti ochii. So sorry for you guys.

      • Pisi, vreau sa te vaz pe dumneata, proaspat absolvent, unde si cine o sa te angajeze fara experienta:) Vreau sa vad cu ce bani o sa-ti permiti sa-ti iei o casa a ta, ca sa nu astepti sa dea bunica coltu’ sa-i mostenesti garsoniera confort 3 :). Tu de-aia ai terminat facultatea? Sa faci munca voluntara? De ce trebuie sa faci ceva extra ca sa castigi o paine? N-ar fi normal sa-ti gasesti un serviciu bun daca ai terminat o facultate fara pile, doar pe propriile forte? Ba da, ar fi normal, da’ nu merge asa. Din pacate. In facultate nu inveti nimic practic si asta se cere. Si cum sa faci ceva practic in facultate daca ti se spala creirul si ti se umple cu prostii pe care nu le vei aplica niciodata? La ce-mi foloseste mie ca am invatat despre Macracanthorhynchus hirudinaceus daca nu stiu sa prescriu un antibiotic corespunzator unei afectiuni bacteriene? Munca voluntara? Si papa bun? De unde? Eu ca eu, mananc o ceapa cu mamaliga dar copilului ce-i dau? Hrana spirituala? Ma plang de sistem, ca e de rahat! Vreau sa profesez in tara mea si sa raman langa familia mea nu sa pribegesc prin Europa ca frunza batuta de vant. Vreau sa imi ajut semenii cu cunostintele mele dar nu pot, ca n-am experienta :). Mai bine raman vanzatoare la supermarket ca deh…Romania n-are nevoie de oameni pregatiti, mai bun e nepotul/a lu’ cutarica pe postul cutare, restul la coada vacii, da-i dreacu’.

    • Nu e o realizare. E doar o diploma care demonstreaza ca ai terminat si tu liceu. Ai dreptate din unele puncte de vedere, da, sistemul din Romania nu e tocmai corect si bun pentru elevi, dar crede-ma ca nici pentru studenti nu e si pana la urma pentru nimeni.. Traim in Romania si asta spune tot! Daca vrei sa faci ceva, fa, nimeni nu te opreste, vei da de obstacole, dar daca esti istet mergi mai departe. Cu BAC-ul nu faci nimic. Si nu da vina pe camere sau supraveghetori..

      Promovabilitatea de la BAC in ultimii 9 ani – Sesiunea iunie-iulie
      BAC 2012: 44,3% (inainte de solutionarea contestatiilor promovabilitatea era de 43,04%)
      BAC 2011: 45,72% (inainte de solutionarea contestatiilor promovabilitatea era de 44,07%)
      BAC 2010: 69,30%
      BAC 2009: 81,47%
      BAC 2008: 78,26%
      BAC 2007: 82,08%
      BAC 2006: 80,48%
      BAC 2005: 84,66%
      BAC 2004: 84,61%

      Vezi asta? oare de ce e asa? Nu din vina guvernului sau sistemului sau altceva, din vina noastra, din vina elevilor.. gandeste-te si de ce, presupun ca ti-ai luat bac-ul si esti in stare sa faci macar atat.

      • Greșeală. Primești diploma ca ai terminat liceul, separat de bac. Bacul este doar o necesitate pentru continuarea studiilor prin intermediul universitatilor.

      • @Madalin Blidaru, am o nelamurire: daca nu iei bac-ul, nu termini liceul. Ca si cum ai termina o facultate si nu iei licenta. In concluzie, ce diploma primesti pentru ca ai terminat un liceu fara sa iei bac-ul? Poate s-au mai schimbat lucrurile intre timp, dar pe vremea mea asa era.

      • Dupa ce faci emisiunea in cada „paine si circ” mi se pare de o ipocrizie crasa, sa ai tupeul sa vorbesti despre cultura si despre modele culturale. Daca ar spune asta domnul Cătălin Ştefănesc sau domnul Andi Moisescu, care propun in emisiunile lor adevarate valori, atunci poate ar fi avut ceva credibilitate acest discurs pseudointelectual. Nu sunt un „hater”, sunt doar un pustan de 17 ani cu o opinie.

      • Esti un pustan de 17 ani care n-a facut niciodata nici o emisiune, in cada, in casa, pe strada sau pe jos. Discutam dupa ce vei reusi asta.

      • Domnule Mandruta, raspunsul dumneavoastra da dovada de o adevarata maturitate exemplara .Cu toate ca nu-mi doresc sa afisez o atitudine aroganta, sunt un pustan olimpic la matematica si informatica si cred ca as prefera sa devin programator , decat sa moderez astfel de emisiuni , pentru ca mai apoi sa tin discuri moralizatoare (repet pseudointelectuale). Macar nu il aud pe domnul Capatos tinand acest discurs, asta ar mai fi lipsit. Sau poate ati fi preferat sa discutati cu distinsul domn , doar el are o emisiune la televizor. Nu mai conteaza calitatea emisiunilor pe care le produci observ( cu toate ca ati avut si o emisiune de calitate din punctul meu de vedere „nimic importat”)
        Nu pot insa sa nu va dau dreptate intr-un final. Nu este absolut nici o realizare sa iei bacul, la fel cum nu este nici o realizare sa moderezi o emisiune penibila in cada, in casa sau pe jos.

      • Sper ca remarci aroganta: iti dai cu parerea despre emisiunea aia (pe care n-ai vazut-o, sunt sigur), dar te-ai enerva daca eu ti-as spune ceva despre programare (la care nu ma pricep).

        Dar e vina mea: am fost intr-un domeniu in care toata lumea se pricepe, desi aproape toata lumea se face de r…t cand o pui in fata camerei.

        Unde fac pariu ca n-ai fost. Cum nici eu n-am facut programare…

      • De aceasta data, fara vreo urma de ironie, va multumesc pentru raspuns. Am sa-mi cer scuze pentru aroganta mea anterioara. Nu am urmarit „paine si circ” pentru ca mi sa parut de prost gust. Am urmarit unele editii din „nimic important” in schimb si pot sa spun ca mi-au placut invitatii si temele abordate. Deci, da recunosc, am fost mult prea categoric in afirmatia mea . Intr-adevar nu cred ca avem totusi public pentru astfel de emisiuni… Doar ca nu prea gust discursurile moralizatoare, cel putin nu din partea oricui. Cu toata stima, exista oameni care ar fi indreptatiti sa faca o astfel de afirmatie. Nu m-ar deranja sa-l aud pe distinsul domn Liiceanu sau pe domnul Cartarescu facand aceasta afirmatie… pentru ca ideea de altfel mi se pare corecta. Permiteti-mi insa sa fiu sceptic cand va aud pe dumneavoastra spunand-o. Nu v-am urmarit emisiunile, dar sunt sigur ca nu ati abordat la „paine si circ” teme filozofice sau culturale, sunt mult mai sigur in schimb ca a fost invitat Prigoana sau Anna Lesko, pentru ca asta se vinde… recunosc sunt stereotipuri, dar dupa aceste stereotipuri sunteti cunoscut si trebuie sa fiti constient de acest fapt urmatoarea data cand dumneavoastra decideti sa tineti un discurs moralizator.
        Sa faci o emisiune proasta din punctul meu de vedere ar putea fi incadrata la prostitutie. Nu am sa va permit sa-mi insultati inteligenta. Nu sunt un golan care scuipa seminte pe strada si asculta manele, iar apoi noaptea se uita la emisiunea lui Capatos. Nici la acea emisiune nu m-am uitat, dar stereotipurile circula, la fel cum dumneavoastra ati discutat despre stereotipul cum ca a trece bacul ar fi o realizare. Lucru care in cazul multor liceeni nu este adevarat. Sunt multi liceeni cu coloana vertebrala, care au media la bac peste 9.

      • Ai dreptate. Emisiunea mea a fost judecata mai ales in contumacie. Sunt un stereotip ghinionist: chiar la acea emisiune mi-am dorit un format ironic, in care exact aceste personaje sa fie ridiculizate. Ironia a fost insa prea fina: publicul de tv nu intelege decat de topor. Si eu nu stiam sa-l manuiesc… Dar iti multumesc pentru tentativa de armistitiu. Sunt prea obosit sa ma mai lupt pentru media: ia aceste randuri ca pe o ultima legatura cu domeniul comunicarii publice…Si tine minte ca nu ti-am insultat inteligenta, doar m-am intristat ca nu functioneaza in judecatile ei de valoare cu fapte la prima mana… Seara buna!

    • pentru cine invata si nu se gandeste la frauda, camerele, politia nu reprezinta un stres. am dat bac-ul anul trecut si da, e usor si putin de invatat!!! la facultate de cele mai multe ori (daca e una buna) realizezi ca e un examen pur si simplu banal, mai ales cand dupa vezi ca ai 10-15 examene, 2-3 intr-o zi si materia o depaseste cu mult pe cea de la banalul bac. nu sunt motive sa te plangi, sincer!!!!

      • la facultate ai vreo 6-7 examene si le dai de 2 ori pe an.. nu trebuie sa inveti chiar zi de zi si daca esti prezent la cursuri si intelegi nu mai ai mult de invatat. fata de bac, da este mai greu.

    • Cu regrete iti spun ca materia pentru Bacalaureat nu s-a expandat peste noapte. Acum vreo 10 ani, spre exemplu, la Limba si literatura romana, autorii canonici se studiau monografic (insemnand: viata si opera) – o caltitate de informatie semnificativ mai mare decat acum, as spune. Sa nu mai amintim ca, pana in urma cu 4 ani, Bacalaureatul consta in 7 probe, din care 2 examene orale, ale caror note contau si 5 examene scrise (sau 4 + educatie fizica); totul in 2 saptamani.
      In ce priveste domeniul Istorie, subiectele lucrarilor de masterat sau chiar doctorat sunt mai limitate decat materia prevazuta pentru examen… paradoxal? nu, pentru ca acestea se ocupa de o perioada si un spatiu mai restranse, de aspecte mai putin frecventate, scopul lor fiind acela de a aprofunda, de a reinterpreta, de a veni cu ceva nou in domeniu. In plus, oricat de indelungata ar fi perioada pe care materia o prevede, oricat de multe teme ar fi incluse, acestea pot fi „acoperite”… orice subiect poate sa ia ani de studiu, dar poate fi tratat si la nivelul insusirii cunostintelor de baza. Iar in clasa a XII-a nimeni nu cere tratate academice.

    • Nu stiu cat cunosti tu din ceea ce au avut de invatat parintii tai pentru bac!….Ceea ce ai afirmat tu in legatura cu ceea ce se invata in urma cu 20 de ani pentru bac e doar o sfidare la adresa celor care intr-adevar si-au vazut de carte si au invatat…..la un nivel mult mai ridicat decat cel la care ai fost tu obligat/a sa inveti, te asigur!….Crede-ma ca stiu ce vorbesc!…Daca cei care au luat cu nota minima bac-ul trebuie sa-l considere o realizare….cum trebuie sa se considere cel care l-a luat cu 10 si a studiat la acelasi nivel de dificultate cum ai studiat si tu?!?…In cazul acesta…cui trebuie sa-i fie rusine?!…Aceluia care invata si nu se plange sau aceluia care doar isi plange de mila si nu face niciun efort in a-si gasi un loc in tara asta prea buna ca sa poata fi apreciata de el?!

  5. de ce sunteti atat de revoltati de acest articol?autorul are mare dreptate in ceea ce scrie si priveste societatea din perspectiva lui.este firesc ca dupa 12 ani petrecuti pe bancile scolii sa te alegi cu niste minime cunostiinte pentru a putea promova un examen de nivel mediu spre usor.trebuie sa recunoastem ca acum societatea pune pret pe alte valori decat cele culturale si nu ar fi rau sa mai punem mana pe carte…parea personala este ca cei care nu reusesc sa promoveze un astfel de examen ar trebui sa se gandeasca ce valori pretuiesc

  6. Lamuriti-va oameni buni cu BAC-ul asta. La Negresti Oas si Livada s-au dat rezolvarile tuturor fraierilor care nu stiu sa faca o adunare de 2+2. Vi se pare normal ca unii sa ia BAC-ul cu note umflate? Nu mi se pare corect ca eu sa invat sa imi iau bacul si altii sa-l ia fara sa stie sa scrie corect o propozitie si spuneti ca sistemul din romania, supraveghetorii si camerele nu au vina?! Adica eu muncesc 12 ani de zile, altii nu merg la scoala decat de 2 ori pe saptamana si iau cu note mai mari? Spune cum sa ma fac asa remarcata? 🙂 Sau mai sunt altii pe langa mine care iau ore in particular si isi dau silinta, iar altii primesc rezolvarile. E o rusine, Romania e o rusine pentru UE.

    • RRomanica este o rusine pentru noi toti cei care inca mai suntem pe aici. Numai pentru cei care au pita si cutitul nu este o rusine – pentru ei este un mod de viata Rromanica

  7. Daca nu e ceva asa extraordinar sa luam bacul , de ce toata nebunia asta cu camere si autoritati in scoala si toate aceste prostii ? Ca proaspat absolvent va pot spune ca materia din ziua de azi, predata in scoli , nu ne asigura minimul de cultura generala . Depaseste cu mult acest minim . Materie ce nu isi are locul in scoala !

    Spune-ti ca nu se mai pot increde angajatorii in CV urile tinerilor de azi . Nu cred ca e vina noastra . Daca nu sunt capabil sa ca activez intr-un anumit domeniu , dupa ce am terminat o facultate , de ce mi sa dat aceea diploma ?? Inseamna ca metodele de predare si evaluare a celor din invatamantul superior nu sunt capabile.

    Nu incercati sa ne criticati , incercati sa ne intelegeti ! Treaba asta de a critica este un stereotip romanesc de cacao si asta trebuie schimbat . Noi nu avem puterea de a schimba nimic , ce vreti sa facem daca prea putini tineri reusesc sa ia locul bosorogilor cu cate 2 salarii si pensie care conduc tara si au puterea de a decide , ? Ce ?? Revolutie ??

    Sa fim realisti ! Noi nu putem schimba nimic !

    • Sarim cu totii la gatul tinerilor… dar ce le aratam, ce exemple le dam. Sa nu uitam ca sunt tineri , visatori, dezorientati ..; au nevoie de orientare, sprijin, intelegere pentru a putea porni pe un drum bun. Ori …scola, unde profesorii lupta sa aiba cati mai multi elevi la meditatii, parintii – preocupati de grija zilei de maine sau de viata vecinului, media care … . Cred ca NOI adultii ar trebui sa ne schimbam, sa le devenim exemplu si abia apoi sa ne revoltam impotriva lor

    • Observ ca toti cei care ati absolvit bacalaureatul anul acesta nu stiti sa scrieti corect in limba romana. Asta chiar in comentarii in care va laudati cu efortul pe care l-ati depus invatand pentru examen si contrazicand autorul articolului de mai sus. Ce persoana educata credeti ca va va lua in serios in acest caz? Trebuia sa scrii „spuneti”, nu „spune-ti”; „s-a”, nu „sa”; „acea”, nu „aceea”…

  8. In opinia mea este la latitudinea fiecaruia daca invata sau nu.Cei care decid sa se imbogateasca spiritual, sa asmilieza si sa se afirme in cultura o vor face mai devreme sau mai tarziu cu siguranta, pentru ca – se stie-, apa nu se amesteca cu uleiul. loazele vor fi intotdeauna loaze. Este atat de simplu: fiecare ALEGE.

  9. Imi place la „nebunie” sa vad cum luatul BAC-ului a devenit o realizare. Nici nu ma mir in contextul in care sa inveti a ajuns ceva de care sa-ti fie rusine. Esti prost, esti tocilar, nu esti cool daca inveti. Trebuie s-o arzi prin cluburi si sa te afisezi cu ultimul „aifon” ca sa fii considerat „valabil”. O tampenie de nedescris.
    Si pestele se impute de la cap, totusi. Personal, consider ca o mare parte de vina o au si parintii, pentru ca bazele educatiei se pun acasa.
    Pe „vremea mea”, adica prin 2004, era simplu: aveai note slabe, nu primeai bani de vacanta, nu primeai bani de mers la terasa, nu primeai nimic. Punct. Iar in facultate, daca erai inca pe banii parintilor, cat timp te intretineau aveai datoria sa te tii de carte. Aveai o restanta, ramaneai fara talonul si cheile masinii. Aveai doua, adio vacante si stai sa inveti pana visezi materia aia. Si nu se supara nimeni, nu eram frustrati, nu ni se parea anormal.
    Si iar nu vad ce in neregula cu cititul unei carti. Afli mult mai multe de acolo decat de pe „feisbuc” sau mai stiu eu de unde. Dar, ah, am uitat: e najpa sa citesti si jmekerii nu citesc… li se usuca neuronii… si, cine stie, groaza, teroare… s-ar putea sa invete sa scrie corect… ceea ce le-ar scadea „swag-ul” printre prieteni. Nu putem sa ajungem la asta, nu? Scris corect, exprimare coerenta, citit, invatat… Numai cretinii si prostii fac astea, nu?
    Valabilii lui peste pansat… singurul motiv pentru care imi vine sa va deportez undeva dupa Cercul Polar e ca noi, prostii, va platim somajul si v-am platit aia 4 ani de liceu cu care voi v-ati sters la fund. Ma enerveaza sa va vad legume agatate pe gard cat timp restul societatii plateste pentru voi. Sunteti inutili, consumati oxigen degeaba si cand ma gandesc la eventualitatea nefericita in care veti procrea ma apuca greata. Nu stiti decat sa cereti, sa va plangeti si sa aratati cu degetul. Cand mami si tati vor intra la 2m sub pamant ce veti face? Veti stii oare macar sa pastrati ce v-au lasat?
    Mare tristete… mare pacat de asemenea potential irosit…

  10. Nu ar trebui blamati niste copii pentru bucuria ce o manifesta dupa ce au scapat de o luna de griji si presiuni din partea parintilor si a profesorilor.Avand in vedere promovabilitatea de la Bacalaureat din anii anteriori cei care au promovat examenul anul acesta se pot considera fericiti.E usor in schimb pentru oricine sa adopte atitudinea tipic romaneasca de a judeca persoanele din jur fara sa faca ceva constructiv prin asta.Domnule Mindruta inainte sa criticati si sa aratati cu degetul,ar trebui sa va analizati greselile gramaticale.Sunt prea multe intr-un text atat de restrans.

    • In primul rand as vrea sa va intreb care sunt greselile gramaticale ale domnului Mindruta. Eu personal nu am observat nici una, s-ar putea sa imi fi scapat mie.. In al doilea rand, sunt de acord cu fiecare cuvant pe care l-a scris in acest articol si vorbesc din perspectiva unui absolvent relativ proaspat al bacalaureatului. Am dat bacul in 2011, in acel an in care s-a facut atata tam-tam din cauza promovabilitatii reduse si in care proaspetii absolventi de liceu erau aratati cu degetul si facuti cu ou si cu otet pe la toate televiziunile. Vreau sa spun ca pe mine nu m-a deranjat deloc acest lucru si nu m-am simtit atacat, pentru ca stiam ca eu mi-am vazut interesul si am invatat pt examenul asta, pe care l-am promovat cu o medie destul de buna, zic eu. Daca as fi citit atunci articolul acesta probabil nu as fi fost tocmai de acord cu cele scrise de domnul Mindruta, dar acum dupa doi ani petrecuti intr-o facultate, dupa experienta unei sesiuni, dupa experienta predarii unor proiecte si dupa ce am vazut care este relatia student-profesor intr-o facultate ii dau dreptate domnului Mindruta. Abia astept sa ajunga sa treaca si o parte dintre absolventii de anul asta de o admitere (pentru ca multi probabil nici nu vor trece de asa ceva sau prin asa ceva) sa vada ce inseamna un an de facultate, eventual intr-o facultate de stat. asa cum spune si domnul Mindruta, sa lupte in fiecare an pentru a ramane la fara taxa si sa vad daca atunci li se va mai parea atat de greu BAC-ul sau daca se vor mai plange de profesorii din liceu.
      Nu aveam de gand sa las vreun comentariu pe pagina aceasta, insa mi-au atras atentia aciditatea dumneavoastra, acuzatia greselilor gramaticale dar si invocarea atitudinii tipic romanesti. Nu cred ca atitudinea aceasta e tipic romaneasca, ci eu o consider atitudinea unui om care a trecut prin toate experientele pe care le-am enumerat eu mai sus, pe langa multe altele prin care eu inca nu am trecut si probabil este deranjat de schimbarea aceasta de mentalitate a tineretului, care vede acum niste lucruri altadata normale ca pe niste lucruri senzationale.

      • „lucianmindruta” nu a scris nici un cuvânt cu diacritice. Sau astea nu se pun? 🙂

      • Ceea ce am scris eu vine la fel,de la un om care a trecut prin mult mai multe experiente decat cele enumerate de tine mai sus.Nu are importanta numarul experientelor prin care treci ci modul in care fiecare om trece prin ele.Eu zic ca n-ar trebui sa vorbesti despre experiente,despre cei doi ani ai tai de facultate,care sa fim seriosi,sunt abia 2 ani de facultate si nu inseamna mai nimic.Daca tot vrei sa vorbesti,fa-o cu persoane de 17-18 ani la care prinde asa ceva.In ceea ce priveste admiterea,depinde de fiecare unde isi urmeaza studiile superioare.N-ar trebui sa generalizezi si sa spui ca majoritatea nu vor trece prin asa ceva,doar ca tu sa incerci sa-ti manifesti superioritatea prin faptul ca probabil ai dat o admitere.Nu l-am judecat pe domnul Mindruta,ci doar articolul,pentru dumnealui am un profund respect,dar asa ceva n-ar avea cum sa inteleaga o persoana de 21-22 de ani.

  11. Aşa este. Şi eu am dat bacalaureatul în acest an şi nu e nimic deosebit. Organizarea lui aşa strictă şi corectă, vine ca o mare dreptate făcută celor care au învăţat, faţă de cei care nu au învaţat. Mulţi ani la rând promova aproape toată lumea bacalaureatul, ori că erau competenţi ori că nu, apoi mai mergeau şi la facultăţi la un loc cu cei buni. Aşa s-a perpetuat un sistem egalitarist şi incorect, care nu făcea nici după 12 ani o selecţie reală între cei competenţi şi cei care nu ştiu să scrie gramatical. Toată lumea din România vrea corectitudine şi reformarea sistemului, dar dacă este posibil nu în anul în care dau copiluţii lor bacalaureatul (şi aici nu mă refer doar la bacalaureat ci la multe tentative de reforme anti-corupţie şi furt sub diverde forme, intelectual cum era cu bacalaureatul, dar şi în alte domenii). Toţi vrem să ne fie mai bine, dar toţi vor să nu înceapă reforma (corectitudinea cu ei). La acest sitem au contribuit sistematic şi părinţii. Subiectele au fost foarte uşoara. Trebuia să nu înveţi nimic şi să faci de nota 6, dacă 4 ani de zile ai fost la şcoală, aşa că, nu e cazul să găsim scuze.

  12. Observ ca media de varsta a autorilor comentariilor de mai sus se invarte intre 19-20 ani. Aparent elevul model, cu medii mari la bacalaureat si, de cealalta parte, cel care a alunecat prin filtrul liceului isi justifica acum comportamentul pe care l-au avut in fata examenului. Dar, din punctul meu de vedere, nu ar putea fi mai irelevant. Modele bune si proaste ni se arata prea des. Lumea uita insa de marea masa a celor care trec nici prea bine, nici prea rau prin bac. 6 si 7. Poate chiar si un 8 rotunjit. Ne atrag atentia numai extremele de pe curba lui Gauss. Le luam ca standard si le analizam la sange. Ce se intampla insa cu majoritatea care ramane in mijloc si care, vrem nu vrem, va umple locurile facultatilor si va forma forta de munca a tarii? De ei nu ne pasa la fel de mult. Ei sunt stabili. Haideti sa nu ii descurajam din fasa. Sa fim recunoscatori ca ei vor fi constanti. Si voi, cei cu note mari, admisi la facultati mari, exemple ale societatii, aratati ca sunteti buni si renuntati la ignoranta cu care tratati aceasta problema. Oamenii nu se judeca dupa un singur criteriu. Aparent, intelepciunea nu se invata din poezii. Mai mult decat atat, cazurile izolate se exclud in orice dezbatere cinstita. Ele nu arata nicio tendinta si nu reprezinta un insight prea valoros.
    Articole ca acestea apar acum cu zecile. Nu zic ca piesa in sine nu are un unghi credibil sau o emblema de unicitate. Din aceasta cauza a si capatat popularitatea de care se bucura acum. Pentru ca oamenii sunt impresionabili. Ideile lor nu le mai apartin. Sunt miscati de un joc de cuvinte inteligent, dar care se termina doar in intrebari. ‘Bun? sau Usor?’ Intrebari poate ridica oricine. E usor sa scarpini o mancarime in populatie, ca apoi sa se transforme in rana. O rugaminte de la un tanar care isi incepe viata aici si acum: nu mai raniti cand plaga e inca umeda. Romania nu are nevoie de operatii pe cord deschis, ci de bandaje aplicate corespunzator. Reparatii, nu restructurari neplauzibile. Sfaturi, va rugam, nu reprosuri.

  13. Ce **** mea ?? Mate M1 este cultura generala ??? Biologie umana este cultura generala ???
    + nu iti place tara ? Cine naiba te obliga sa stai aici ? Pleaca naibi de aici !
    Cred ca tu ai invatat bine numa cu 10… Si nu tia iesit viata ca ai realizat un cacat !

  14. Nu stiu de ce va obositi toti si da-ti comentarii in lipsa de ocupatie, mai bine va-ti ocupa de copii vostri ca atunci cand vor da BACUL sa il ia, decat sa comentatii de alti copii. Comenteaza astia de 30-40 de ani, care au terminat liceul de multa vreme si in vremea respectiva era cu totul alceva. Da-ti voi acum BACUL cand toata lumea asteapta spaga si nu iti este apreciata munca, munca depusa in 4 ani, pentru ca mai sunt copii care stau si invata, nu toti fumeaza si beau pe la colturi si ajung in spitale din cauza drogurilor… Inveti si te zbati 4 ani de zile mai mult de unul singur, ca prea putini profesori isi fac datoria asa cum ar trebui si cand ajungi la bac si vezi rezultatele ce sa vezi? Vezi note de 8,9,10 la elevi care nu le ieseau mediile dar in schimb la bac are notele respective. Sa nu iti vina sa te dai cu capu de pereti? Si cum sa nu isi ia copii ca modele pe Becali si Sanziana si altele daca in televiziune numai asta se vede…. Multa lume vrea sa para inteligenta dar…Si te zbati, inveti si unde ajungem toti? In Italia, Germania… De ce? Pentru ca cei de sus le asigura un viitor bun la copii lor si de restu nu le mai intereseaza, ca sunt atatia tineri cu facultatii plecati afara cui ii pasa, nu?…

    • Apai io nu stiu ce sa zic, dar te cam bate gramatica limbii romane. Mai citeste odata primele fraze si corecteaza-te pe viitor;)

  15. @thedepressor Cei care au promovat cu 6-7-8, mijlocul, toată stima pentru ei. Vor putea merge la facultăţi foarte bune şi au cunoştiinţe medii şi merită să meargă la facultăţi bune, dar în nici într-un caz ce s-a întâmplat mai pănă acum 3 ani nu era corect, pentru că acel sistem egalitarist se perpetua inclusiv la locurile de muncă unde au ajuns atât de mulţi incompetenţi în funcţii. Trebuie să selectăm cumva valorile de non-valori. BAC-ul e doar o prima selecţie cred eu. De fapt această selecţie trebuie să înceapă din clasa a VIII-a pentru a promova oameni competenţi. Subiectele au fost mai mult decât accesibile!

    • Nu cred ca exista oameni competenti sau incompetenti. Cred ca exista oameni carora le place munca in fata unui birou si celor carora le place sa bata cuie si sa repare chestii. Din pacate tara ne vrea pe toti genii. 🙂

  16. Sunt total de acord cu dumneavoastra domnule Mandruta. Insa ceea ce mi se pare de-a dreptul stupid in aceasta tara/acest sistem este admiterea la facultate pe baza de bacalaureat. Asta e una dintre cele mai mari stupizenii ce distruge in sine sistemul si admiterile. In rest, cam asa este. A lua bacul nu este mare lucru, insa intrucat conteaza pentru facultate, trebuie sa te chinui sa-l iei cu nota mare. Si atunci cand il iei cu nota mare, nu te bucuri in sine ca ai luat bacul cu nota mare, ci faptul ca ai o sansa mai buna de a intra la facultate. Sistem tampit ce genereaza emotii tampite.

  17. Prin simplul fact, ca Dl. Mandruta a reusit sa pune pe unii sa gandeasca, sa scrie un „comment” a reusit mai mult, decat zeci de functionari din Ministerul Educatiei.
    Dansul are perfecta dreptate. Sa iei bacul este ceva ce ar trebui sa fie normal. Nu o superrealizare. Sa faci o facultate serioasa, la stat, la locuri fara plata, deja inseamna ceva mai mult.
    Idea ar fi sa oferim exemple, modele viabile, nu presupuse dive, vedete fara caracter. In primul rand trebuie sa redam credibilitatea profesorilor, care daca nu vin la scoala cu masini de lux, nu inseamna ca nu sunt oameni de valoare.
    Trebuie sa aratam copiiilor ca existe si alte valori, in afara celor materiale.

  18. Bac-ul este stupid. Este redundant. Un elev a fost evaluat 12 ani de toti profesorii care I-au permis sa ajunga la Bac. Faptul ca el da un astfel de examen este o recunoastere a faptului ca tot sistemul de invatamint este gresit, din moment ce permite unor elevi sa promoveze 12 ani fara sa invete.

    Corect este sa militam pentru desfiintarea acestui examen si introducerea obligativitatii examenului de admitere in facultate. Acesta ar trebui sa fie un examen dur, serios, astfel incit cei care intra la facultate sa fie mindri de realizarea lor.

  19. Cu toata stima si libertatea exprimarii de care am parte sunteti penibil cu acest articol , instigati copii sa nu se bucure de bac si reusita lui…se observa oboseala dumneavoastra prin acest articol…cu stima inca o data!

  20. Stimate domn, dacă tot ați sters primul comentariu, îmi permit să vă reamintesc să fiți atent dimineața când vă spălați la oglindă și la bârna din fața nasului. Așadar:
    România e o rușine datorită nouă, tuturor, într-o mai mică sau mai mare măsură. Începând cu politicienii noștri, cu cei care ne conduc. Un bun exemplu este însă și presa de la noi care în măsura covârșitoare și-a asumat cu seriozitate rolul de formator și promovează numai nulități. Lucian Mândruță a mâncat la aceeași troacă lângă multi cocalari americanizați în Media Pro iar acum lângă cocalari securiști lingăi ai lui Felix. N-ai oglindă domnule? În plus să comentezi despre „BAC” scriind fără diacritice este încă o dovadă de ipocrizie. Iar voi cei care luați modele greșite de urmat și nu vă luați „BAC-ul” să știți că viața o să vă amendeze pentru asta.

    • Ce elegant , tot respectul stimabile ! . Din pacate eu nu pot fi asa , si simt nevoia sa cataloghez presa de actualitate ca fiind „un pahar pe jumatate baut cu bere rasuflata si calda” , iar pe domnul Mandruta o „musculita betiva”

  21. Initial, am vrut sa ma abtin de la orice fel de comentariu… Consider ca „problemele” pornesc atat de sus in jos (sistemul de invatamant invechit, reformat si parareformat), cat si de jos in sus (din familie). Oare lucrurile s-ar schimba cumva, daca fiecare parinte ar face un pic de efort sa il invete pe copilul sau macar sa stie ce inseamna echilibrul, nu neaparat faptul ca valorile spirituale sunt mai importante decat cele materiale? Sunt o fire pragmatica, cu simtul realitatii, nu-mi place Lucian Mandruta, dar nici ceea ce vad ca se intampla in societatea noastra, Ma intreb unde vom ajunge…. 🙁

  22. Sunteti hateri.Toti.Cand cineva iti spune ceva ADEVARAT si CORECT dpdv gramatical,nu te iei de el daca nu ai un contra-argument(sariti in sus).Daca zice ceva ADEVARAT dar are o mica greseala,ii sariti in cap.Vrei sa zici ca nu ai inteles ce vrea omul sa transmita?Ce conteaza mai mult:ideea(pe care tu in mod SIGUR ai inteleso)(sariti iar) sau faptul ca acesta a gresit un articol sau o conjunctie?Din cauza celor ca voi isi pierd copiii din ziua de azi increderea in sine.Atunci cand EI are o IDEE care ar putea schimba o situatie nu are nimeni rabdare sa-l asculte si se gaseste unul sa zica „Mai bine taci!”.Copilul ala se retrage si a doua oara nu mai vorbeste.Toti sunt redusi la tacere inca din copilarie din cauza unora ca voi.
    Hai,da-ti-mi raspuns cu „Ba,mai bine taci ca ai gresit acolo” sau „Vezi ca nu asa se scrie”.Confirmati ceea ce am scris mai sus.Pana la urma suntem oameni sau DOOM-uri?

  23. omg. exista probleme adevarate acolo afara, nu cum se scriu unele cuvinte sau gramatica. probleme medicale, de fizica cuantica, explorarea spatiului si voi consumati energie cu reguli de scris. Grammar nazi police!

  24. Intru totul de acord. Nu a trecut prea mult de cand am dat Bac-ul, insa nu imi amintesc sa mi se fi expus ca a pica este o optiune. Cred ca mai degraba dintr-o simpla neputinta acum este acceptata si optiunea esecului, decat din vreo deschidere a mintii. Este o optiune pe care, insa, as accepta-o doar cu capul plecat a rusine.

    Iar daca Bac-ul ca prim hop mai important este un impas atat de mare pentru unii, cu greu pot sa imi inchipui cum vor face fata mai departe greutatilor interente (chiar si pe plan academic, la facultatile unde chiar se modeleaza viitori profesionisti). Si atunci pe cine mai dau vina? Mare grija, Mandruta! Cred ca iar pici la mijloc, pentru ca si tu ai „cladit” aceasta generatie…

  25. Stimate autor , nu stiu din ce motiv starnesti valuri de antipatie in interiorul meu …probabil din cauza faptului ca pari o persoana fada , complet lipsita de orice caracter sau trasatura innobilata , o papusa publica care se foloseste de „tirajul’ sau sa expuna niste idei patetice. „Bun sau usor ?”….aceasta formulare arata cat de deplasat esti fata de subiect..si mai mult , fata de realitate cotidiana , unde bun se indentifica cu usor. Asa ca stimate autor , ascundeti-va falsul dezgust fata de invatamantul de astazi , care in e mare , acelasi invatamant care v-a format atat pe dumneasvoastra cat si pe cei ce inchiriaza aceste aberatii numite elegant , idei.

  26. Domnul Lucian Mandruta sa se duca sa spele un dulap si sa nu isi mai dea cu parerea asupra realizarilor adolescentilor. Probabil dumnealui a uitat mentalitatea aceea de copil, de adolescent, cand peste tot ceea ce dadeai, si era mai dificil, il considerai drept o realizare mare. Acele lucruri marunte te fac sa te avanti spre alte le mai grele.Este o intreaga filozofie asupra acestui subiect si ar trebui, mai intai sa o cunoasteti, iar dupa aceea sa opinati. Ar trebui sa va reconsiderati parerea.
    O zi minunata!

  27. nu mai bine renuntam noi sa fim ipocriti,lupi moralisti si mestecatori de expresii tocite mai rau ca o centurista in genunchi si ceru’ gurii?expresia „sa faci ce zice popa,nu ce face popa” va e cunoscuta?mai nou toata tara e plina de „popi”.inainte sa scriem articole „suparate” despre cum se bucura elevii pentru orice,hai sa dam o tura prin scoli.barfiti ca niste babe in fata blocului despre cat de prosti,lenesi,nepasatori si nenorociti sunt elevii.de parca elevii aia nu sunt tot rezultatul influentelor voastre,a „adultilor responsabili”.faceti copii si ii trimiteti la scoala cu expresia „sa te invete aia,eu doar iti dau haine si mancare” si cand in sfarsit un copil invata ceva – clar,e meritul parintelui.hai sa lasam jumatatea de model american pe care o avem.hai sa lasam si modelu ceausist.de ce nu pun mana „adultii responsabili” sa gandeasca un model nou,special pentru copiii romani?e prea greu sa ganditi,nu?puneti copilul intr-o banca pentru 6-7 ore pe zi,intr-o aglomeratie de materii si informatii,99% teoretice,ca practic de unde..facute in asa fel incat daca pierzi siru sa nu mai poti recupera,apoi aveti pretentii la note mari si cultura generala.nu stiu daca ati observat,dragi „adulti responsabili” care nu are nimeni dreptul sa va spuna cum sa va cresteti plozii,dar lucrurile s-au schimbat.copiii vostrii nu sunt la fel de incuiati la cap ca voi la aceeasi varsta.nu va place ca ne bucuram pentru atata lucru?ne bucuram pentru ce avem,mult sau putin.daca voi ati fost ingropati de varsta nu inseamna ca trebuie sa fim si noi.daca vreti sa nu ne mai bucuram,aduceti tara la un oarecare nivel de normalitate,din cat mai multe puncte de vedere,apoi scrieti articole pe bloguri despre tot felul de forme fara fond.

    si ca masura antiprost – da,sunt destui elevi care nu au interes pentru scoala.dar nu cred ca e 100% vina lor.

    pana in momentul de fata eu am observat asa: cum ti-l cresti,asa il ai.copilul este oglinda parintelui si a societatii in care traieste.aveti dreptul sa nu fiti de acord cu mine,dar va rog,nu mai latrati la luna fara argumente.multumesc.

  28. Felicitari pentru articol, d-le Mindruta! Cine doreste sa inteleaga mesajul dvs il va intelege cu siguranta! Examenul de bacalaureat a fost si a ramas un examen de maturitate, o evaluare a bagajului de cunostinte asimilate in cei 4 ani de liceu….daca acei liceeni s-au si straduit sa invete ceva…nu doar sa faca prezenta sporadic la cursuri alese aleatoriu si dupa cum au chef! Sfaturile dvs sunt binevenite pentru cei care acum isi incep viata de liceu, tardive pentru cei care au absolvit liceul…. Directiile trebuie trasate la inceput de drum, nu la sfarsit de drum…”Pentru ce sa invat?”…..”Catre ce vreau sa ma-ndrept?”…..”Am vreo sansa ca viata sa-mi fie mai buna daca invat ?”…. Lucruri care trebuie bine stabilite inca din discutiile cu familia (cu parintii, tutorii)…Daca in cei patru ani un licean se straduieste sa invete constant si sa aiba o prezenta decenta in fata profesorilor, mai are nevoie de o minima pregatire si o succinta verificare a cunostintelor asimilate pentru ca examenul de bacalaureat sa nu mai ridice probleme si sa aiba sansa de a urma cursurile unei facultati de stat….Dar daca nu reuseste sa intre la buget…devine f greu, spre imposibil pentru un parinte sa plateasca taxele anuale impuse de o facultate de stat……Si acel copil va merge mai departe la o facultate particulara cu taxe de bun simt… Ce l-ar determina sa se schimbe?!…Un copil care si-a vazut de cartea lui si a fost dintotdeauna constient de faptul ca invata pentru el, nu pentru altcineva, o va face si in facultate, chiar daca este una particulara!….Cred ca e timpul, totusi, sa ne schimbam mentalitatea in privinta facultatilor particulare!….Profesorii care sustin cursurile in acele facultati sunt tot aceiasi profesori care ii invata si pe cei de la stat!….Daca sunt buni acolo, vor fi buni si-si vor face datoria in acelasi mod si-n facultatile particulare…ca doar de-asta sunt platiti!!!….Un copil care nu a avut bani sa urmeze o facultate la stat, nu va avea bani nici sa-si plateasca examenele, asa cum se crede despre studentii de la particulara…. Un singur lucru as dori sa mai specific: la sfarsitul liceului orice tanar trebuie sa stie cu siguranta ce doreste sa studieze mai departe si de acest lucru sunt responsabili profesorul psiholog, dirigintele si parintii, bineinteles!Este un intreg proces de calibrare a abilitatilor existente cu nazuintele tanarului si perspectivele oferite de societate!…Un proces deosebit de dificil, daca am putea spune, tocmai datorita putinelor perspective pe care le mai ofera societatea tinerilor….Nu e deloc usor!….Si nici corect sa-i lasam singuri responsabili de modul in care-si croiesc drumul in viata!…..E doar mai confortabil pentru noi, cei care n-am avut alta alternativa decat aceea de a invata!…

  29. Cine mai ia apararea „tinerei” generatii este – si nu imi cer scuze pentru asta – un imbecil notoriu. Am dat bac-ul acum 2 ani, prima oara dupa mult timp cand situatia a fost catastrofala. Nu am urmat un liceu extraordinar de cunoscut – ba chiar unul de Arte, cu o imagine destul de „demontata”. Si nu am dat nicio proba de specialitate (teatru, istoria teatrului sau ceva asemanator). Am dat aceleasi probe ca orice copil venit de la un profil uman. Nu m-am pregatit extraordinar de intens, recunosc, insa am avut ca medie 9.26. Nu m-a indobitocit nimeni, nici nu mi-a pus nimeni pielea pe bat ca sa iau notele pe care le-am luat. Nu e vina parintilor sau a dascalilor, si cu atat mai mult nu e vina sistemului. Sistemul nu e invechit, ci pur si simplu nu mai face fata prostimii care creste alarmant an de an. La 18 ani ai maturitatea care iti permite sa judeci calculat, sa distingi binele de rau, si sa iti creezi un drum catre maturitate. Mi-e jena de generatiile astea penibile de copii care refuza sa iasa din bezna mediocritatii (desi personal cred ca mediocritatea in zilele noastre e un lucru mai degraba bun. Mai pe englezeste, generatia asta ‘hit rock bottom’). Deci nu mai luati apararea loazelor, ca numai si numai vina lor. Un profesor mai putin pregatit poate fi usor inlocuit fie cu un altul fie cu auto-educatie. Sanatate!

  30. Ce-i cu agitatia asta pentru un articol. Aveti nevoie de publicitate si nu stiti cum ?

    Lucian isi spune parerea. Tu, ca cititor, esti liber sa comentezi punctul lui de vedere. Dar ce cauta cuvinte ca analfabeti, oligofreni si tot felul de jigniri aduse. Ai luat bac-ul, e ok, poate simti ca meriti asta, crezi ca ti se cuvine pentru munca ta. Foarte bine. Nu ai luat, mai invata, nu te da batut, mai exista o sansa, poate un obstacol, iti poate schimba viitorul, mai mult decat o realizare.

    Nu ma corectati gramaticienilor, nu va dati isteti, nu face-ti pe micii profesori de literatura, doar dand repede search si comentand la comentariul meu, doar sa va aratati procentul de inteligenta.

    Domnule Lucian, acum am descoperit blogul dvs, inca nu am dat „rasfoit” decat acest articol/post, parerea mea este inca „in lucru” o sa mai „ma plimb” pe aici, poate voi gasi chestii interesante, bune de citit, de memorat.

  31. Tot respectul pentru ce spuneti mai sus, Dl. Mandruta.
    Si altii cred in valori reale.
    Si altii cred in Bine in loc de Usor.
    Dar cu ipocrizia cum facem?
    Cu oamenii din televiziuni, din mass-media, de la cei care au un cuvant foarte mic de spus, pana la cei care au capacitate majora de decizie, si care prefera sa faca stiri/ showuri/ emisiuni despre Becali si Columbeanu in loc sa faca despre un istoric/ scriitor/ medic/ inginer exceptional, ce facem?
    Cand prefera rating si bani, in locul promovarii unor valori reale, ce fac cu mintea celor tineri? in ce ajung ei sa creada? in Bine sau in Usor?
    Avem generatia tanara pe care am creat-o…

  32. eu am dat bac-ul acum un an si mi s-a parut accesibil iar cu putina deductie si verificare a subiectelor din anii trecuti am putut invata numai ce era necesar fara sa ma stresez atata(exceptie facand istoria,unde am tocit ca o disperata).In orice caz ,dupa parerea mea bac-ul nu e greu de luat cu o nota mediocra sau chiar mare ,insa cel mai mult conteaza profesorii care te indruma .V-ati gandit vreodata ca dezinteresul profesorilor fata de profesia lor poate influenta rata de promovabilitate a BAC-ului? Ei bine eu m-am gandit.Si prin asta vreau sa atrag atentia asupra faptului ca si sistemul de invatamant trebuie reformat daca nu chiar schimbat radical.

  33. Ma doare capul cand citesc multe dintre comentariile de aici. Mai ales cele ale absolventilor de anul acesta. Ia haideti sa nu ne mai victimizam atat, sa ne recunoastem cu totii defectele si greselile. Da, sistemul nu este nici el bun si parca fiecare ministru distruge un pic mai mult ceea ce ramane bun de la anteriorul. Am terminat liceul si am dat bacul in 2007, am fost prima incercare de bac cu cele 100 de variante si mi s-a parut penibil. Acum avem camere si elevii se simt foarte amenintati de ele. Nu inteleg de ce. Daca ai invatat, esti pregatit si iti vezi de examenul tau, nu al altuia, camerele nu au de ce sa fie un factor de stres.
    Sunt perfect de acord cu ceea ce spune domnul Mindruta. Bacul nu reprezinta absolut nimic pentru aceia care vor sa continue invatamantul. Este un examen foarte usor, care verifica doar cunostintele de baza din liceu. Iar anul acesta subiectele au fost chiar nesimtit de usoare. Dupa 6 ani de la bacul propriu, pot rezolva corect 80% din examenul de matematica fara nicio pregatire (iar pentru restul de 20% am nevoie sa imi mai amintesc unele formule, nimic mai mult). La romana puteai lua nota de trecere doar prin cultura generala, fara sa inveti absolut nimic.
    Nu stiu insa daca admiterea poate fi considerata o maaaaare realizare. Da, sigur, este un motiv de mandrie, mai ales daca este vorba de o facultate grea (arhitectura, in cazul meu). Dar mi se pare un motiv mai mare de mandrie ca, indiferent ce faci in viata, sa faci serios si sa nu treci prin invatamant ca pestele prin apa. Poate asa am avea si noi profesionisti adevarati si am putea avea cu totii incredere in CV-uri.

  34. Vai! Doamne profesorii imi ucid sufletul,subiectele de la examen sunt indescifrabile iar poezia este abstracta,sistemul ma subjuga la dezinteres si indolenta,ma duce in pragul disperarii si plang pe o manea ca doar ea ma mai intelege;muzica.

    Dar nimeni nu graieste ca copilul acela sa invete singur acasa in liniste ca nu trebuie sa depinda tot timpul de cineva sa i dea indrumare la picioare sa capete sens mersul. Sa invete singur! Unde profesor nu e, carte sigur este,nu l lasa la greu.

    Atata barfa pentru ceva normal ce nu este dificil.Am rezolvat subiectele de la proba de matematica in 10 minute pe foaie si nu am fost la politehnica. Trebuie sa fi retardat sau prost sa nu poti da un raspuns corect la ceva de genul (10×10)+4.

    Cat despre scris vorbit doar sa citesti 3 carti si e decent.

    SUBIECTELE NU SUNT GRELE! NU TOTI PROFESORII SUNT ANALFABETI! NU SISTEMUL ESTE DE VINA MEREU PENTRU ORICE NEPUTINTA A ORICUI!
    CINE NU ARE INTERES SUGE PULA SAU FACE BANI LA MATRITA!

    p.S: SCUZATI MI LIMBAJUL DE CARTIER ,DOAR ASA VEDE ADEVARATUL BOSS SI RESTUL RANDURILOR…….MERCEDES…..A INCA CEVA……SA MOARA SALAM.

  35. Inteleg intentia dvs,dar inteleg perfect ideea “luptei cu sistemul” prezenta la tineri. Pentru ca ideea de a obtine o formare, de a promova un examen, este in totala opozitie cu valorile promovate de societatea in care traim. Ce sa mai intelegi ca si tanar – si aici chiar bate f. bine cu ocupatia pe care o aveti – ce sa mai intelegi deci cand 99% din posturile de televiziune promoveaza fatis, agresiv si intr-un mod cat se poate de nesimtit incultura sau mai rau, subcultura, cand esti constient ca traiesti intr-un sistem corupt, cand (cu siguranta) sunt profesori slab pregatiti sau fara abilitati didactice, ce sa mai intelegi deci cand in aceste conditii ti se spune deodata: “Trebuie sa excelezi. Trebuie sa arati ca stii. Si bineinteles, trebuie sa fii corect.” ? Eu nu ii condamn. Condamn insa cu toata vehementa sistemul, cu toate componentele lui, care nu reuseste sa ii formeze asa cum ar trebui.

    • „Trebuie sa excelezi”? Poftim? BACul nu e o chestiune de excelenta, ci doar de normalitate, de nivel mediu. Adica ar trebui sa fie, dar a ajuns chiar sub asta. In curand, conditia de trecere va fi sa nu-ti curga scuipat din gura timp de 10 minute.

  36. Cred ca avei perfecta dreptate! Si in opinia mea, mai mult de jumatate din elevii acestei tari meria sa nu ia BAC-ul. E inadmisibil sa faci 12 clase si sa nu fi in stare sa stii tabla inmultirii sau sa scrii corect. Pentru unii nici macar 8 nu ar trebui. Sa speram ca se va putea schimba ceva in aceasta privinta.

  37. Sunt perfect de acord! Anul acesta am dat si eu Bac-ul si nu, nu ma plang de sistem, ma plang de faptul ca multi nu meritau notele pe care le-au luat, inca mai este mult de munca la partea de dreptate si corectitudine. Consider ca faptul ca ai luat Bac-ul si ca te-ai pregatit pentru el e ca si cum primesti salariu pentru munca depusa, numai ca salariu asta nu vine lunar, ci dupa 4 ani de liceu. Daca astea sunt conditile de munca nu avem ce sa facem noi, trebuie sa ne ambitioneze sa facem totul cat mai bine, sa aratam ca se poate chiar daca imprejurarile nu sunt cele mai bune.

  38. Daca toti am avea o facultate si o diploma cine ar face munca de jos sau mai bine zis cine baga carbuni la termocentrala sa avem curent electric?

  39. Fiecare face ce vrea in legatura cu persoana lui.Nimeni nu are dreptul sa iti spuna cum sa gandesti.Invatamantul din Romania e sub nivelul celui din Africa.Lasand asta la o parte,orice persoana poate sa fie mandra de orice vrea ea.Gandirea comunista construita de niste persoane fara prea multa materie cenusie dar cu dorinta de a controla pe cei din jur e ceea ce tine tara asta in loc ! Ar trebui fiecare sa isi vada propriul drum si cand ajunge la destinatie sa incerce sa ii ajute pe incepatori.Nu toti avem aceleasi interese ,dar toti vrem sa reusim.Cei care nu pot sa dea un feedback pozitiv ar trebui sa isi tina gura inchisa sau sa isi faca harakiri. (Ps: prefer a doua varianta)

    • Autosuficienta si pasarea responsabilitatii tin tara asta in loc, prietene, astea sunt viciile nationale, nu altele.

  40. Eu cred ça din contra, invatamantul nostru este peste Africa, dar cei care invata sunt sub el. Pentru ca in Africa exista saracie si disperare sa iesi din ea, in vreme ce la noi e saracie, dar scarba si abandon in ea!

    • Mie mi se pare normal ca doar 50% din elevi sa continue studiile. Aceasta tara are nevoie si de tractoristi, gradinari, etc. Sunt multe meserii respectabile care nu necesita absolvirea bacalaureatului.

  41. ”Esti doar un om care triseaza sperand ca si viata va juca la cacealma. Te asigur ca nu”
    Am dat Bac-ul, am copiat.
    In facultate, am copiat.
    Dupa ce am terminat facultatea au trecut 3 ani in care m-am luptat cu morile de vant sa imi gasesc un loc de munca deoarece aveam diploma dar eram prost de bubui… asa e la noi… cel putin 85 % sunt in situatia mea….dar nu recunosc….Sistemul da posibilitatea la toti retarzii sa absolve o facultate. Nu trebuie sa mai fie asa in continuare. ai diploma dar nu esti pregatit pt lupta cu viata

  42. Bine scris, domnule Mindruta. O singura precizare. Subscriu unei parere de mai sus, conform careia, mentalitatea in privinta universitatilor particulare trebuie schimbata. Si o sa se schimbe, cel putin in privinta unora. In cadrul acestora predau profesorii de la „de stat”. De asemenea ca si in cazul celor de stat, exista universitati private bune si mai putin bune. Intr-adevar sunt unele univ private care au fost infiintate pentru a fi fabrici de bani, insa nu trebuie sa se generalizeze. Am luat bac-ul cu 9,35 ( si nu , nu am copiat… Nici macar nu aveam de la cine) si am absolvit o facultate in cadrul unei universitati particulare din Bucuresti. Din varii motive nu am avut posibiliatea sa invat pentru a da admiterea la facultatea in cadrul careia mi-am dorit sa studiez (examen de admitere care este/ era, daca nu cel mai greu, printre cele mai grele de admitere). In ceea ce priveste facultatea absolvita, va pot spune ca aceasta dispunea de un corp profesoral de elita, acei profesori care predau si la univ Bucuresti. Ba mai mult, o buna parte din ei, vorbesc desigur de adevarate somitati, au renuntat sa predea „la stat” in favoarea „particularului”. Referitor la plata unor examene, nici macar nu am auzit in anii de studentie ca se poate recurge la aceasta metoda. Am prieteni care au facut / fac facultatea la diverse universitati de stat si s-au plans ca au fost nevoiti sa plateasca anumite examene pentru a le putea promova. Asadar, depinde si la ce universitate studiezi. Eu mi-am vazut de treaba si am invatat la fiecare examen. Am avut si restante la care am pierdut saptamani bune din vara ca sa pot sa le promovez in toamna. Stim cu totii cum sta treaba cu statul. Vorba unui profesor : „pot sa ma plateasca greutatea mea in diamante ca nu vreau sa mai am vreo legatura cu statul in orice forma a lui, invatamant sau alta”. In occident cele mai bune universitati sunt cele particulare. Consider ca, asa cum Romania este in urma cu vreo cativa zeci de ani, in viitor la fel va fi cazul si la noi.

  43. Noi avem nevoie de un foc mare care sa arda toata tara si sa vina altii sa o ia de la capat sau din cenusa sa se dezvolate alte fiinte.

  44. Eu nu cred ca toata lumea ar trebui sa promoveze acest examen. Dupa cum bine stim, avem mare nevoie de zidari, instalatori, mecanici competenti (sunt multe alte meserii, nu le insir aici). Nu inteleg de ce toata lumea trebuie sa „faca o facultate”, „sa fie acolo”. De asta tara scoate anual mii de absolventi de marketing, management, care sunt someri. Asadar… eu spun ca bacul nu trebuie luat decat de cei apti pentru invatamantul superior.

Dă-i un răspuns lui LorenaAnulează răspunsul